Kompressionsstrumpa

Stödstrumpor och kompressionsstrumpor är till för att blodcirkulationen ska öka i benen och även motverka att de svullnar upp och värker. Med en kompressionsstrumpa så känns dina ben piggare, fyllda med mer energi och du orkar mer! Effekten av att använda kompressionsstrumpor är en väl dokumenterad och beprövad metod.

Vem ska använda kompressionsstrumpa?

I stort sett kan man säga att alla har behov av kompressionsstrumpor. Du som jobbar på ett kontor och sitter stilla hela dagarna så väl du som står och går på ett hårt golv. Kompressionsstrumpor är även bra att använda när du reser, så väl som när du är ute på en shoppingrunda. Du som är gravid kan använda kompressionsstrumpa för dina svullna ben, så väl som du som lider av åderbråck.

Stödstrumpa och kompressionsstrumpa är något som används dels i förebyggande så väl som i medicinskt syfte. Det används även inom olika sporter. En kompressionsstrumpa stimulerar blodcirkulationen i benen. De har även en god förebyggande effekt mot svullna och trötta ben.

Om du har behov av en kompressionsstrumpa för medicinskt syfte, så ska dessa provas ut av en läkare.

Inom olika sporter har kompressionsstrumpor blivit populära, under träning så väl som efteråt. De fungerar som så att under träningspassen så förhindrar det extra trycket kring vaderna muskelvibrationer i vaderna. Efter träning kan de vara bra för att öka blodgenomströmningen i musklerna och de återhämtar sig snabbare.

Hur fungerar kompressionsstrumpor

Vissa saker kan ge ett försämrat blodflöde som när man sitter still längre stunder, står och går mycket, är överviktig eller gravid eller när man sitter på flyget i trånga utrymmen. När det blir ett försämrat blodflöde så märks detta genom att benen svullnar upp, de känns trötta och de värker. När själva blodflödet försämras så ökar själva blodtrycket i venerna vilket framförallt kan kännas av i ben och fötter.

I dina ben sitter det klaffar. Dessa ser till att det syrefattiga blodet flyter i riktning mot hjärtat. Om trycket i dina ben blir allt för högt så kommer klaffarna att tänja ut sig och sluter inte tätt. Det gör att det blir en försämring av transporten av blodet tillbaka till hjärtat. Du upplever att dina ben blir trötta, tunga och värker samt att de svullnar upp. Det är även risk att du får spindelvener, åderbråck och till och med bensår om det är en försämrad blodcirkulation.

Genom att använda kompressionsstrumpor så hjälper dessa blodet i dina vener att ta sig till hjärtat, genom ett tryck på ankeln. Det motverkar att dina ben svullnar upp. Trycket bör ske gradvis, så att det är högst tryck kring anklarna och mindre och mindre tryck upp mot hjärtat.

Klassindelning på kompressionsstrumpor

En kompressionsstrumpa delas in i olika klasser beroende på vad de har för tryck kring ankeln. Detta tryck anges i mmHg, millimeter kvicksilver.

Klass 1 är en kompressionsstrumpa med en lätt kompression, 15-20mmHg. Detta är den lägsta medicinska klassen. Dessa stödstrumpor används främst i ett förebyggande syfte och när du känner av trötthet i dina ben. Dessa kompressionsstrumpor passar gravida, dig som reser och dig som sitter still mycket. Även du som har hög belastning på dina ben.

Klass 2 och uppåt är för dig som har svåra trötthetssymptom i benen, venösa bensår, lymfödembehandling och så vidare. Dessa ordineras av läkare eller annan sjukvårdspersonal.

En kompressionsstrumpa i nylon anges även i något som kallas DEN. Detta är ett mått på tjockleken på ett garn som används för nylonstrumpor. DEN anger vikten på ett garn som är 9144 meter långt. Ju högre vikt på garnet, desto tjockare garn och ju högre DEN nummer. Ett 70 denier garn med längden 9 144 meter väger alltså 70 gram.

När kompressionsstrumpor i nylon tillverkas så anger DEN kompressionen i strumpan. Detta har då inte att göra med tjockleken på garnet.

Hitta rätt storlek och modell

Det är viktigt att din kompressionsstrumpa passar just dig och dina ben. Särskilt om du har behov av de högre klasserna. Dessa kan måttbeställas efter dina egna mått. I de lägre klasserna så går det bra att få efter vad du har för skostorlek eller gå efter en måttabell.

Du ska ta måtten på dina ben på morgonen, eftersom de svullnar mer under dagen. Du ska mäta där ankeln är som smalast och vaden som bredast. En stödstrumpa bör inte heller ha en resår som sitter åt så hårt att blodet stasar, det vill säga stryps strax under knäet.

Hur hållbara är kompressionsstrumpor och hur tvättar man dem?

Hur länge dina stödstrumpor och kompressionsstrumpor håller beror dels på kvaliteten på dem så väl som hur du sköter om dem. En del sliter mer på sina strumpor än vad andra gör, precis som man gör med skor.

För att dina strumpor ska behålla sin kompression så är det bra att tvätta dem varje dag, så att de håller kompressionen. Allra viktigaste är det om du har stödstrumpor av organiskt material. Använder du kompressionsstrumpa i nylon så töjs de inte lika mycket som de som är tillverkade i organiskt material.

Följ de angivna tvättråden för dina strumpor. De ska inte torktumlas eller strykas. De bör torka genom att hängas upp. Värme kan förstöra lycran i strumporna och det är trådarna av dessa som står för kompressionen i strumpan. Du bör inte heller använda sköljmedel eller blekmedel till dina kompressionsstrumpor.

Hur tar man på sig en kompressionsstrumpa?

Ofta kan det kännas svårt att ta på sig sina kompressionsstrumpor. De känns hårda och krångliga att ta på. Ett bra tips är att du vänder den ut och in, sedan stoppar du in tåspetsen i strumpans tå och rullar sedan upp strumpan på ditt ben. Ett annat tips är att du tar på dig diskhandskar, så att du får ett bättre grepp på kompressionsstrumpan. Nylonstrumpor kan tas på genom att du har på dig silkeshandskar, så att du inte råkar riva hål i dina strumpor.

Dina strumpor ska sitta slätt mot benen. De ska inte vikas ner eller ha en massa veck. Det kan nämligen hindra blodcirkulationen i benen och effekten kan istället bli den motsatta.

Relaterade sidor